Foto: Kjetil Ree / Wikimedia Commons

Bäste ObF’are 😉

Företrädare för SAS piloterna har nu kommit fram till att SAS piloterna tjänar sämre än piloter i andra länder med motsvarande jobb!?

Kanske det är dags att påminna “luftens busschaufförer” om att en “kock” som jobbar i ett U-Land, tjänar mindre än en kock i Sverige, som tjänar mindre än en kock i Schweiz, alla med samma jobb, men på olika ställen på jorden!

Företrädarna har också framhållit att arbetsscheman innebär att man endast kan planera för 14 dagar framåt (kanske 1 månad) vilka tider som man är i tjänst framöver. Det är för kort tid enligt piloterna.

Man skulle ju kunna tro att just piloter är väldigt snabbtänkta (det behövs nämligen ibland), och att 14-30 dagars framförhållning skulle räcka. Man får inte heller glömma att alla villkoren är väl kända när man söker jobb som pilot på SAS, och att man därför har accepterat de villkor som gäller.

Situationen påminner mer och mer om de personer som bosatt sig nära Bromma Flygplats, för att sedan börja demonstrera för att lägga ner Bromma. Hur begåvade tycker resten av befolkningen dessa personer är?

Piloterna har också framfört att man inte gillar den framtida inriktningen som SAS ledningen (och dess ägare) målat upp. Sedan när blev piloterna ägare? Kanske skulle man just göra dom till ägare, så att de förstod att för varje dag man skapar fullständigt kaos för länderna, och försämrar lönsamheten för bolaget så innebär det som ägare två olika scenarier.

1. Ägarna (piloterna) sätter in sina egna pengar för att täcka förlusterna.

2. Som ägare, drar du ned på kostnaderna (lönerna) för att på så sätt täcka förlusterna.

Bara att välja – kära piloter!

Att man för 14 dagar sedan inte lyckades omprogrammera “färddatorn” (FMS) i en SAS kärra, så att man kunde flyga till rätt destination (Florens), utan istället flyga till den “felaktigt” inprogrammerade destinationen Bologna och därefter bussa passagerna de 10 milen till Florens, säger en del om hur SAS fungerar just nu.

Jag säger bara MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY!

“Situation awareness” är oerhört viktigt i en cockpit, och det tål att funderas på när piloterna verkar ha tappat detta utanför cockpit!!

Vart tog yrkesstolthet, förnuft, o professionalism vägen? Dags att välja andra klokare flygbolag att flyga med – om det går!

Utan högtflygande hälsningar

Pilot Emeritus

Av Pilot Emeritus

Pilot Emeritus är högflygande bakom spakarna, men är ändå aldrig helt uppe i det blå.

Kommentera utan Facebook