Foto: Vita huset

Fler och fler människor i Sverige förstår mer och mer varför Trumps politik inte är extrem, radikal, hatisk, kvinnofientlig utan att det här är narrativ media försöker gestalta i alla artiklar som rör den amerikanske presidenten. Tänk om vi kunde få en politisk ledning i Sverige som åtminstone erkände att det finns en svensk kultur och ett svenskt folk? Här resonerar man snarare att om man åker tunnelbana i Stockholm är man svensk, och jultomten påstås vara turk och Lucia är en katolsk högtid. Vi som värnar dessa högtider som viktiga för Sverige, vi utmålas numera som ultranationalister, extremhöger, rasister eller tom nazister; så verklighetsfrånvända hatiska och auktoritära har vänstern blivit.

Kanske är det bara att du likväl som jag tycker att julen är viktig, den kanske mest familjära traditionen under året; värd att fira som vi alltid har gjort? När det inte går en jul utan dessa aktivister får bästa plats i media, där vi ex. ser den polishatande Kakan Hermansson i julkalendern (numera skönhetsexpert på Elle) eller Henrik Schyffert som blivit den politiska korrekthetens pin-up boy taga plats i SVT:s Kalle Anka sändning; tåls det att fråga varför vi som värderar traditioner inte kan få ha dessa fredade från kulturarbetare med tydliga vänster-politiska agendor?

För någon dag sedan delade jag i sociala medier makarna Trumps julkort och skrev Merry Christmas Mr. President, något som flera med hjärtat till vänster tyckte var kontroversiellt. Tittar man på kortet ser man presidenten mycket stiligt elegant klädd i smoking och hans vackra hustru Melania i en fantastiskt vacker vit klänning; i bakgrunden kan man se första fruns häftiga juldekorationer… Det finns inget i bilden som är kontroversiellt, utom möjligtvis att Trump inte verkar ha knutit sin fluga själv; något vår svenske kung f.ö. är duktig på. Budskapet är att med värme önska god jul, det är inget konstigt; men det här är väldigt laddat idag. Förr i tiden svarade man God jul, idag blir det istället hat där man kallar honom “diktator” eller att börsen “störtdyker”; vilket blir bisarrt när tom det svarta USA tycker han är den mest aktiva president man haft och Nasdaq stiger med 5,8 % dagen efter. Varför kan inte julen vara en tid för gemenskap?

Sainsburys otroliga reklamfilm som bygger på verkliga händelser

Att befinna sig i krig är nog den mest hatiska plats man kan befinna sig, två sidor som vill ta livet av motståndarlaget; ändå kunde tyska och fransk-brittiska trupper både byta julgåvor och t.o.m. spela fotboll under den s.k. julfreden 1914. Filmen ovan säger en del om julen och traditionens vikt, helt plötsligt kunde två stridande parter hylla ett högre värde; nämligen julen en gemensam tradition i dessa länder. När dagens vänster istället spyr ut sitt hat när jag delar ett fullständigt okontroversiellt julkort från Amerikas president, bör vi alla (och särskilt de upprörda) tänka tillbaka på julfreden 1914 och titta sig själv i spegeln och fråga vilka ideal som demoniserat sinnet till den djupaste av avgrunder? Det naturliga svaret på någon som önskar God jul! är nämligen God jul i en civiliserad värld, det förstod alla kombattanter för över 100 år sedan; men inte dagens socialister och liberaler.

I år efter hemkomsten från en jul i Frankrike med både inslag av gula västar och tårgas mitt i julklappsshoppingen tåls det att fråga varför “våra” makthavare driver igenom kontroversiella avtal om öppna gränser strax innan jul utan att folket får säga sitt? Vid ankomst till Arlanda hände en intressant händelse, när jag gick av flygmaskinen blev jag önskad “happy holidays” vilket är den politiskt korrekta formen av en hälsning så här års; eftersom man är s.k. “inkluderande” mot alla religioner. Jag svarade självklart den holländska pursern, “Thank you, Merry Christmas” tillbaka. Lika lätt som jag och du kan önska grattis till andra människors högtider som har mattorna riktade åt andra håll än våra tamburmattor, bör dessa kunna respektera att den kristna världen firar jul; och därför undvika politiskt korrekt trams av den anledningen. Om man sen skriver fler högtider bredvid varandra, är det inte konstigare än att lägga till gott nytt år efter god jul. Så agerar inte dagens kulturmarxister, valfriheten är alltid problemet; därför ersätter dessa God jul med “Happy holidays”.

Under årets jultid har vi som vanligt sett många attacker på julen, skolor som inte firar lucia; och exempelvis Schulman som argumenterar för att Lucianattlinnen är för dyra och att Lucia därför är problematisk (han vågar uppenbart inte såga ämnet i direkt mening utan flyttar fokus till “omtanke” om fattiga barn för att nå sitt mål). Det tragikomiska med vänsterfigurer som ljuger för sig själva och sågar jultomten är att dessa som vanligt missar det rent sakliga. Den svenska jultomten bygger inte på St. Nikolaus (som många andra länder) utan på gårdstomten, en hob-liknande figur man skulle akta sig för men som bodde runt gårdarna. Anledningen till att den amerikanska jultomten ser ut som han gör beror på en svensk-amerikansk tecknare vid namn Sundholm som ritade en tomte från sitt hemland på Coca Colas flaskor under 30 år. Jultomten och gårdstomtens sammankoppling kommer från två verk av Viktor Rydberg, där dikten “Tomten” (Midvinternattens köld är hård) som bygger på gårdstomten är mest känd.

Lucia är som vi känner henne en svensk tradition, med ett katolskt helgon som protagonist. Hon dog när hon inte ville bli sexslav på samma vis IS gör med kvinnor idag. Det faktum att hon fick ett svärd genom halsen (det SVT numera kallar “knivskador”) gör att det är mycket märkligt att de som kallar sig feminister inte med hull och hår försvarar denna högtid; en kvinna som blev mördad för sin tro när hon inte ville bli våldtagen. Kan det finnas ett mer hedrande sätt att fira hennes minne än genom ett luciatåg? När världen ser ut som den gör borde vi alla ha mer anledning att fira Lucia, istället för att högtiden blir ett uttryck för HBTQ-aktivism eller män som ska kvoteras in till första led; eftersom det öde den helige Lucia genomled är lika aktuellt 2018 som det var på 300-talet när hon led martyrdöden. Att hylla julen gör inte någon till extremist, radikal eller rasist; det är nämligen en helt opolitisk gemensam högtid bygd på omtanke som har firats i det här landet så länge vi kan minnas. Den svenska auktoritära vänstern behöver tänka om.

Av Ian Fernheden

Ian Fernheden är sedan 2015 chefredaktör för tidskriften Konservativa Förnuft. Ian har en kandidatexamen i internationell ekonomi men brinner även för nationalekonomi, utrikespolitik, demokratifrågor, yttrande- och pressfrihet, historia samt konst och sann kultur så som klassisk musik. Ian har även tjänstgjort i Amfibiekåren, är lyrisk tenor och dykare när han inte skriver artiklar. Sedan november 2022 är Ian kommunalråd för Kristianstad kommun och förste vice ordförande i kommunstyrelsen, vice ordförande för kyrkorådet i Kristianstads pastorat och är även invald som ledamot av både fullmäktige i Kristianstads kommun och Region Skåne för Sverigedemokraterna.

Kommentera utan Facebook