Den politiska adeln har under det senaste året infört en flygskatt, ändå ser man allt för ofta olika politiker ta fina bilder på Facebook när de sitter på flyget; en bild som säkert vara provocerande för vanligt folk. Skillnaden är att vanligt folk står för sina egna flygbiljetter, det gör inte dessa individer; de röstar för ökade skatter och påverkas inte själva. Därför är det rimligt att vice statsministern som vill göra en satsning på 500 miljoner per år (läs ta från vård, skola och omsorg) på att människor ska cykla i en högre grad cyklar själv istället för att ta bilen eller flyget. Gör det dessutom lättillgängligt på riksdagens hemsida att se vilka riksdagsledamöter som har dyra taxinotor eller annan representation så vi vet vilka vi inte ska kryssa i kommande val.
Hur effektiva är miljöskatter?
Tittar man på Sverige är både miljöpartiets prioritering på cyklar istället för omsorg marginell för världsklimatet, detsamma gäller flygskatten. Ska människor resa långt bort så kommer resan bli av oavsett om det finns en skatt eller inte, det enda man gör i vårt land som har ungefär lika mycket medborgare som staden New York City är att människors likviditet (pengar i plånboken) minskar eftersom de måste transportera sig. Det blir lika bisarrt när Isabella Lövin står och pratar om att människor måste samåka mer, hur lätt är det i Norrland där människor bor flera mil ifrån varandra och det inte existerar någon tunnelbana? Det enda man kommer att göra med denna typ av politik där Stockholms förutsättningar blir norm för resten av landet är att man sliter isär landet. Varför ska människor i Jämtland betala skatt till Stockholm, flytta sitt politiska inflytande; när dessa försvårar för människorna i Jämtland och sjukhus läggs ner då byråkratin kostar för mycket pengar? Vad är det då som gör att människorna i Jämtland inte gör allvar av republik-experimentet på samma sätt som människor gjort i Katalonien?
Att vara ledare är att föregå med gott exempel
Är man politiker bör man åka andra klass om man inte är villig att betala hela biljetten själv. Yrket handlar om att representera vanligt folk, rimligen bör man då kunna samåka med dem? Tittar man på Olof Palme åkte han tunnelbana som vem som helst, nu är det kanske inte helt lätt av säkerhetsskäl; men att arbeta i den andan är viktigt. Folket är politikernas arbetsgivare, inte tvärtom.
IT-system bör erbjuda aktiv offentlighetsprincip
I dagens samhälle när praktiskt taget alla har tillgång till internet är det därför rimligt att vi arbetsgivare ges insyn till vad våra anställda (politiker) lägger pengar på. Det är rimligt att vi som controllers kan se vilka som åker förstaklass på de cancersjukas bekostnad, vilka som åker taxi istället för att ta cykeln, vilka som äter och dricker gott för omsorgens pengar, vilka seminarier och personlig utvecklings-kurser vederbörande gått på för skolelevernas pengar osv. för att vi arbetsgivare ska få ett så bra underlag som möjligt på våra anställda när vi tar beslut om fortsatt tjänstgöring. Det är en felaktig tanke att detta bör dedikeras åt media som kan välja vilka dem vill granska och inte, utan informationen tillhör oss alla. Offentlighetsprincipen bör inte vara passiv utan istället göras aktiv där vem som helst kan surfa in och få en enkel uppfattning om vem som har mest kostnader som är avvikande från vad som kan anses rimligt. Är det exempelvis en bra investering att statsministerkandidat Kristersson åker taxi för 113 000 kr, där många resor handlat om att det är för långt att gå mellan riksdagen och Stockholms central (dvs. några 100 meter) för att hinna med tåget hem till Strängnäs.
Politiker som är för flygskatt bör således åka tåg mellan Skåne / Norrland och Stockholm även om det tar många timmar, vill man minska antalet flyg bör man i väldigt hög grad leva som man lär. Väljer man att inte leva som man lär är det viktigt för en vital demokrati att vi som är väljare får reda på det för att kunna välja en kandidat som knyter ihop ord och handling; speciellt när dagens teknik tillåter det. Är man som politiker inte villig att underkasta sig denna typ av granskning finns det andra yrken att välja på, dock är det svårt att se denna nya adel reglera sig själva; EU byråkraterna ska vi inte tala om de har tappat kontakten med sina hemländer då de blivit ett med härligheten. Miljöpartister, socialdemokrater och vänsterpartister som jobbar i Bryssel bör således ta tåget, numera finns det goda möjligheter med nattkupéer med god komfort där man sover 6 personer i samma kupé; dvs. perfekt samåkning för dessa individer. Det gäller oavsett om man är vice statsminister eller riksdagsledamot, förespråkar man dessa idéer är det inte rimligt att ta regeringsplanet för stora pengar när nattkupén är både mer prisvärd och miljövänlig 🙂