Sedan några år tillbaka har vi sett ett antal attacker på julen, människor som t.ex. varje år går ut och kritiserar Lucia; där det katolska helgonet numera tycks kunna ta vilken skepnad som helst. Public service har tidigare år bjudit på förortsrap i luciatåg, något som fick mycket kritik. Många butiker har också börjat införa begreppet “Happy Holidays” som alltså inkluderar alla högtider och inte längre julen specifikt. På Oberoende förnuft har vi i flera år kritiserat denna utveckling eftersom den går längre och längre, där vi kanske uppfattats som överdrivna. I år tycks företaget IKEA ha döpt om alla sina julprodukter till “Vinterfest”, faktum är sökordet “jul” inte ger en enda träff på något juligt. Apotekarnes följer samma trend där deras julmust nu fått en specialversion under namnet Vintermust.

Lex Dennis Prager diskuterar spot on vad som sker

Använd god jul flitigt

Att stå upp för julen och önska dina medmänniskor en god jul är naturligt, tumma därför inte på politiskt korrekta påhitt och anpassa dig till de som svänger sig med andra termer. Sprid istället julkänsla genom att spela julmusik, ta med dig dina vänner till kyrkan på exempelvis första advent eller midnattsmässan. Ät gott hemma med din familj (förslagsvis kött och sill), sjung “hej tomtegubbar” med en god snaps och dansa runt granen. Bjud gärna in människor som inte firar jul, och visa hur trevligt det kan vara; kan inte någon äta gris så blir köttbullarna helt okej på ko också. Desto mer känsligt det är att önska andra god jul, desto mer bör det göras; julen tillhör nämligen alla.

Helt okej för företag att ersätta jul med vinter

Precis som yttrandefriheten är viktig för oss som vill fira jul, är den minst lika viktig för de som avskyr julen och vill reducera den till en vinterfest. Den är också viktig för alla företag som marknadsför sig under Happy Holidays, yttrandefriheten gäller för alla. Leksaksbutiker som marknadsför sina kataloger där flickor leker med pojksaker och pojkar med flicksaker, och där andra genus- eller vänsterradikala idéer prövas i praktiken bör också få fritt fram. Det är inte värt att offra yttrandefriheten för att stoppa osmaklig PR i strid mot våra traditioner, den typen av tankegång är lika fel som de pk-radikaler som vill förbjuda ordet jul i lagtext.

Som kund bestämmer du vem du vill handla av

Väljer din lokala leksaksbutik att marknadsföra sig på ett sätt som du inte uppskattar kan du helt säkert beställa samma produkter billigare på nätet av ett företag med en sund profil. Du väljer också om du vill handla av ett företag som inte kan önska sina kunder god jul, prata gärna med dina kollegor eller vänner och tipsa om butiker med en traditionell syn på julen. Varför ska vi handla vinterfest-produkter från IKEA som till synes inte har med julen att göra, om man istället kan handla riktiga “jul”-kulor hos någon annan? Expressen Mitt kök korade 2018 exempelvis Lidl:s julmust som bäst i test med hela 5 poäng, tvåa var City Gross med 4 poäng; Apotekarnes vanliga julmust (som nu står bakom “Vintermusten”) fick endast två poäng. Kanske är det i år dags att välja att ett märke som faktiskt står upp för julen?

När man som kund går in i en butik gör man samma sak som i valurnan, man väljer. Köp därför inte produkter i sammanhang som du ogillar, stötta istället uppstickande företag som står upp för julen eller att pojkar ska få vara pojkar och flickor flickor. Genom att ta ställning kan du påverka företag att tänka om, eftersom om ingen köper deras produkter kommer de snabbt förändra sitt budskap. Inget företag är intresserad av att rea ut sina varor, utan syftet med dessa namnbyten handlar om att de vill kunna sälja mer produkter till nya grupper. Ofta är det mycket lättare att förlora befintliga kunder än att hitta nya, det vet alla som arbetat med försäljning; det är också du som kund som betalar företagens löner. Du har rätt att ställa krav på de du handlar av. Tycker du därför julen är mer än bara en vinterfest, tänk då på vart du köper både julklappar och julpynt; samtidigt som de som tycker vinterfest känns bättre kan fira den med IKEA och Apotekarnes. Från redaktionen vill vi önska en riktigt god jul 2019.

Av Ian Fernheden

Ian Fernheden är sedan 2015 chefredaktör för tidskriften Konservativa Förnuft. Ian har en kandidatexamen i internationell ekonomi men brinner även för nationalekonomi, utrikespolitik, demokratifrågor, yttrande- och pressfrihet, historia samt konst och sann kultur så som klassisk musik. Ian har även tjänstgjort i Amfibiekåren, är lyrisk tenor och dykare när han inte skriver artiklar. Sedan november 2022 är Ian kommunalråd för Kristianstad kommun och förste vice ordförande i kommunstyrelsen, vice ordförande för kyrkorådet i Kristianstads pastorat och är även invald som ledamot av både fullmäktige i Kristianstads kommun och Region Skåne för Sverigedemokraterna.

Kommentera utan Facebook