När en vänsterpolitisk operatör av Hanna Stjärnes kaliber får möjligheten att göra om Saltkråkan, är euforin lika hög som när nazipropagandaminister Joseph Goebbels spelade in sin version av Titanic; de politiska möjligheterna är nämligen oändliga. Två personer som båda förstod massmedias möjligheter hur man kan vinkla en historia politiskt, men ändå inte tumma på underhållningen; för det kan vi vara säkra på – det kommer finnas människor som tycker den nya Saltkråkan är det absolut bästa som gjorts. Var så säker, hemma på din gata i stan bor det säkert någon wokeperson som verkligen älskar ”nyskapande och spännande” kultur.
Lite bakgrund
Tittar man på filmserien Saltkråkan har vi Farbror Melker, en förvirrad 45-åring (han var faktiskt inte äldre) som ska skriva ett manus och därför hyr Snickaregården för att få det lite lugnt. Hans äldsta dotter Malin, precis som Pelle, Johan och Niklas är en typisk svensk familj där äldsta dottern Malin har intagit något som liknas en mammaroll. Tjorvens familj är bofasta på ön och bedriver butiken, en ordentlig familj som utöver Tjorven och hennes föräldrar består av systrarna Teddy och Freddy samt sanktbernhardshunden Båtsman. Under sommaren kommer även den gamla fiskaren Södermans barnbarn Stina till ön, en uppenbar mytoman som inleder sina meningar med ”Hemma på våran gata i stan där bor en…” följt av en ogenerad lögn. I slutet av serien visar det sig att en annan familj är intresserad av Snickaregården, där man på 1960-talet gjorde dem till antagonister genom att likt Krösus Sork låta dem vara giriga och rika.
Identitet- och wokevänsterns syn på Saltkråkan
Det första som dessa anmärker på är att alla är svenskar, till synes heterosexuella samt att Johan och Niklas tycks umgås fridfullt med Teddy och Freddy utan att förtrycka dem patriarkalt. Hunden Båtsman är sannolikt också olämplig eftersom hunden enligt islam räknas som oren. Det är också tydligt att alla familjer styrs av männen, vilket diskriminerar kvinnor även om Tjorven balanserar upp som protagonist. Att Stina ljuger är säkerligen också problematiskt eftersom det lika gärna kunde vara Pelle som ljugit. En annan sak som säkert retar gallfeber på personer som Hanna Stjärne är att både Tjorven och Stina blir kära i Pelle, ingen pojke kommer få den typen av uppmärksamhet i en ny version; var så säker. För wokevänstern representerar Saltkråkan både rasism, förtryck, samtidigt som den saknar dagens ”mångfald” och kunde lika gärna varit regisserad av självaste Leni Riefenstahl.
Att flytta Saltkråkan till nutid kommer därför innebära ungefär följande:
Tjorven kommer att vara en ensam tjej med utländskt påbrå, kanske har hon en förälder i Sverige medan den andra kommer från ett land i Mellanöstern. De äldre barnen Melkersson kommer kanske porträtteras som rasister, någon är kanske med i Sverigedemokraterna och kritiserar därför Pelle eftersom han inte borde umgås med Tjorven utifrån hennes bakgrund (så tror nämligen personer som Stjärne att sverigedemokrater tänker). Det faktum att Tjorven lär få utländskt påbrå beror på att smeknamnet och hennes namn Maria som hon heter egentligen är internationellt gångbara vilket inte Pelle och Stina är på samma sätt. Vi kommer säkert få förklaringar varför Stina är mytoman, säkerligen har hon blivit förtryckt av samtliga män i sin närhet. Det är också troligt att någon kommer vara icke-binär, samtidigt som Söderman kanske kommer ut ur garderoben och flyttar in hos Vesterman; hans korp Hoppiland-Kalle kommer sannolikt inte att medverka. Väljer man att ge Tjorven utländskt påbrå är det också troligt att åtminstone en förälder är muslim medan Melkerssons får en mer kristen profil; eftersom det är så man bygger konflikter i filmer nuförtiden. Man kan också utgå från att den rika familjen som försöker köpa Snickaregården och bygga en Bungalow kommer representeras av en blond bortskämd gosse som inte tvekar att använda våld mot de andra barnen, det vore otänkbart att låta det vara en tjej 2021. Båtsman kommer knappast heller vara hund utan sannolikt en katt i ett koppel eller något annat lika festligt. Gissningsvis kommer även Morgan Alling bli nya Farbror Melker.
Oavsett hur mycket identitetspolitik som vävs in kan vi vara säkra på att det aldrig kommer att överträffa originalets höga kvalité, en serie som kommer att bli svår att få tag på och definitivt ersättas i Öppna arkivet av ”nyinspelningen”; man kommer nämligen inte vilja att människor gör politiska jämförelser. Dessutom kommer vi se kulturskribenter skriva hyllningstexter om hur trovärdiga konflikterna är, ty dessa är sedan länge samma sorters människor som Hanna Stjärne. Vi kan också räkna med att alla som uttrycker att originalet är bättre är homo-, xeno- eller islamofober. Den som vågar föredra den gamla Saltkråkan kommer garanterat misstänkliggöras vara rasist eftersom man föredrar den gamla Tjorven istället för den nya, där den nya rollfiguren kommer utsättas för både ”hat och hot” när människor uttrycker sin besvikelse. Tycker man därför om Astrid Lindgrens produktioner är det ett hett tips att börja köpa dessa eftersom det är en tidsfråga innan de kommer ersättas av de ”nya klassiker” Stjärne vill skapa. När vi numera hyr våra filmer på Netflix kan också jättarna bestämma vad vi ska se och när, vilket man sedan länge har insett; investera därför i de filmer du tycker om innan det är försent.
Vilka förväntningar har du på nya Saltkråkan, kommentera gärna nedan.