I en tid när det talas om att införa ett förbud mot kasinoreklam, eftersom allt fler svenskar blir både skuldsatta och spelberoende måste vi fråga oss vilka det är som tjänar på reklamen? När det kommer till våra tidningar är det normala att dessa ska förse oss med relevanta nyheter, ledarmaterial som dess läsare är villiga att betala för. När många tidningars nyhetsbevakning sträcker sig från Paradishotellet till SM i falsksång, där diverse bloggares sexliv ger rubriker och politiska analyser är lika träffsäkra som en sierskas spåkula; är det inte konstigt att ingen vill betala för sin egen fördumning. Inte nog med att man ägnar sig åt skvaller och politisk demagogi, man pushar alltså på sina läsare spelberoende eftersom man inte kan tjäna pengar på sin produkt eftersom den håller så låg klass. Journalisters löner betalas idag av människors lidande i spelberoende, samtidigt sätter sig journalisterna på de högsta av hästar när det kommer till moraliserande och s.k. “alla människors lika värde”; hur kan vi tillåta det?
Alla som gillar fri media bör vara för ett kasinoförbud
Vill man verkligen beröva tidningar deras största intäktskälla, då ska man vara för ett kasinoförbud. Det är helt orimligt att en tidning inte finansieras av sina egna läsare, utan av utländska spelbolag som sätter människor i fattigdom genom att ge dem s.k. “freespins” in i spelberoende. Det säger en del om ett samhälle när reklam som kommer fram i radio och tidningar till största del är antingen nätkasinon eller kreditföretag som till synes arbetar med skuldsanering. Ett förbud skulle slå hårt mot de som får sina inkomster från dessa företag, vars hela affärsidé är att tjäna pengar på andras lidande genom att få dem att tro att man kan bli rik.
Bojkotta annonsörers varor på tidningar du ogillar
Dagens samhälle bygger på marknadsekonomi där vi alla är kunder, således besitter både du och jag möjligheten att bestämma vilka varor vi ska handla. Tycker man att #metoo är kanon och att alla män som inte är brottslingar (99%) ska ta ansvar för vad 1 % skapar för skador, då ska man givetvis konsumera Gillette rakhyvlar; ogillar man den sortens PR då väljer man ett annat företag. Tycker man att öppna gränser är kanon, då ska man självklart köpa Ben och Jerrys glass; vill man ha restriktiv syn köp något annat märke (Häagen-Dazs har exempelvis inte blivit en politisk aktör och är dessutom mycket godare). På samma sätt ogillar du Orakel-Wolfgangs utrikessagor toppat med Anders Lindbergs genuskamp i Aftonbladet, bojkotta alla produkter som annonserar i Aftonbladet. Tycker du Bert Karlssons “Berts Värld” på Youtube erbjuder roliga och träffsäkra samhällsanalyser, köp varor från hans annonsörer. Tillsammans är vi starka.
Kändiseliten som frontar spelbolagen
När vi ständigt ser diverse kändisar göra politiska uttalanden, det ena mer politiskt korrekt än det andra; samtidigt som samma kår frontar kasinoverksamheten tåls det att fråga vad som händer? Hur kan vi för en sekund bry oss vad dessa kändisar tycker och tänker, uppenbart bryr man bara om sig själv; att tusentals människor blir spelberoende skiter man fullständigt i. På samma sätt kan man fråga sig hur många ensamkommande familjen Ernman/Thunberg tagit emot på det trygga Kungsholmen; då man varit alltifrån migrationstalesmän till att numera som alla andra skrämma folk med s.k. “global uppvärmning”? Är nästa steg “freespins” istället för skönsång och skolgång?
Svenska folket behöver spara sina pengar, den kommande lågkonjunkturen kommer att bli tuff vårt land och vårt folk. Desto mindre skuldsatt man är, desto bättre kommer man klara sig. En familjeansvarig person amorterar därför på sina lån, istället för att spela upp pengarna på de kasinon kändisar och pressen pushar på oss. Spelande kommer aldrig ge stora vinster, endast många fattiga och utblottade förlorare. Vill vänsterregeringen göra något bra, inför förbud på kasinoreklam och sätt stopp för SMS-lån; predika dessutom Perssons mantra om att den som är satt i skuld är icke fri. Svenska folket behöver börja bygga kapital, och med omsorg välja vilka produkter man vill köpa och stötta. När tidningar som många människor ställer sig kritiska mot lever på dessa blodspengar, finns det all anledning att bojkotta både innehållet och dess övriga annonsörer.
Om ett bolag har en marknadschef som tycker kvällspressen ger bra associationer till deras produkter, kan man automatiskt dra slutsatsen av att deras produkt är både mycket dålig och att fel människor driver företaget. Dessa produkter bör man undvika, ingen vettig marknadschef vill synas i dessa sammanhang.